Werving en Selectie

Als er een vacature ontstaat binnen je bedrijf is het goed om bij een aantal vragen stil te staan. Bijvoorbeeld, wat verwacht ik van de nieuwe medewerker? Kijk bijvoorbeeld of de functiebeschrijving nog wel klopt, maak een lijstje met eisen en een lijstje met wensen waar de nieuwe collega aan moet voldoen en geef zo je verwachtingen vorm.

Als dit plaatje voor jezelf duidelijk is, kan je de profielschets bespreken met je medewerkers en/of de directe collega’s van de nieuwe medewerker. Vraag hen bijvoorbeeld of zij zich kunnen vinden in de eisen die je hebt geformuleerd. Of wat zij zo leuk vinden om bij jouw bedrijf te werken, dit kan je als input gebruiken voor je advertentietekst. Daarnaast betrek je hen zo bij je zoektocht en weten ze misschien iemand die geschikt zou kunnen zijn voor de vacature.

Als je vervolgens de vacature wereldkundig wilt maken is het goed om je af te vragen waar jouw sollicitanten op zoek gaan naar werk. Verplaats je in de doelgroep: hoe kun je hen het beste bereiken?

Denk vervolgens na over wat jouw bedrijf en de aangeboden functie aantrekkelijk maakt. Schrijf een wervende en spetterende advertentietekst (of vraag dit aan Sponck), die aanspreekt bij de mensen die je zoekt.

 

Checklist vacature

Als je dit alles in acht neemt en onderstaande checklist erbij houdt, komt het vast goed.

  • Functienaam (groot en vet). Wees niet te specifiek. Voorkom dat mensen zich niet in de functienaam herkennen.
  • Slogan (groot en vet) Dit is geen must, maar het trekt wel de aandacht.
  • Korte omschrijving van de werkzaamheden en verantwoordelijkheden.
  • Naam van het bedrijf.
  • Afdeling waar de vacature is.
  • Aantal uren per week.
  • Werklocatie
  • Wat je van de medewerker verwacht: opleiding, ervaring, kennis, persoonskenmerken.
  • Wat je de medewerker biedt, zoals:
    – salaris en andere belangrijke arbeidsvoorwaarden
    – arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd of onbepaalde tijd
  • Wat je bedrijf en de functie zo aantrekkelijk maakt. Denk bijvoorbeeld aan:
    – uitgebreid inwerkprogramma
    – veel ruimte voor eigen ideeën
    – ontwikkelmogelijkheden
    – flexibele werktijden
    – nieuwste apparatuur
    – manier van omgaan met elkaar
    – mogelijkheid om werk en privé goed te combineren
  • Reactietermijn
  • Contactpersoon
  • Manier van solliciteren (brief, email, telefonisch).
  • Eventueel: of je aanvullende selectiemethoden inzet (bijvoorbeeld een assessment of een antecedentenonderzoek).
  • Link naar de website van het bedrijf.

 

Mocht je toch geen zin of tijd hebben om hiermee aan de slag te gaan, dan weet je wie je moet bellen.